Servicii

Serviciul „Galeria artelor frumoase”

Scopul serviciului: Valorificarea climatului artistic din comunitatea chișinăuiană. Promovarea tinerelor talente, oferind câmp deschis spiritului de inițiativă, educarea potențialului intelectual. Comunicarea folosind limbajul plastic.   Tipul /domeniul serviciului: Educativ           Solicitanții serviciului: Copii de la Centrul de Creație „Ghiocel”, liceeni ai Liceelor cu profil de Arte Plastice „Igor Vieru”, „Al. Plămădeală”, pictori din R. Moldova.                                       

Beneficiari: utilizatorii bibliotecii, persoane pasionate de artele frumoase, pictură, grafică, desen, design, etc.                   Descrierea succintă a serviciului: Serviciul este adresat tuturor pasionaților de artele frumoase și s-a născut din ideea unei dorințe fantastice de a da formă reală uneia din cele mai nobile îndeletniciri – arta plastică. Constă în descoperirea tinerelor talente în domeniul picturii, organizarea expozițiilor și vernisajelor.                                                             Forma / tematica activităților: vernisaje și expoziții de pictură.              Periodicitate / perioada de implementare: lunar. Parteneri: CC „Ghiocel”, Centrul Comunitar pentru copii și tineret „Convorbitorul”, Liceul de Arte Plastice „Igor Vieru”.

Responsabil: Parascovia ONCIU, șef filială

SERVICIUL „ȘCOALA DE CODING”

Moto: Să învățăm programare jucându-ne în Scratch
Scopul serviciului: Dezvoltarea abilităților și talentului utilizatorilor-copii în aplicațiile FlipaClip,
Scratch jn, a platformei Android
Tipul/domeniul serviciului: Incluziune digitală
Solicitanții serviciului: copii, utilizatorii bibliotecii
Beneficiari: copii de vârsta 10-14 ani
Descrierea succintă a serviciului: În cadrul serviciului participanții vor învăța tehnici de
cunoaștere, explorare a tehnologiilor moderne informaționale și realizare a poveștii animate în
aplicațiile FlipaClip, Scratch jn, a platformei Android, jocuri de logica din seria 100 de uși.
Scratch-ul reprezintă cel mai prietenos limbaj de programare creat vreodată. Poate fi folosit
pentru realizarea unor jocuri, povești interactive și ca material didactic. Cu ajutorul lui Scratch,
programarea animațiilor interactive, poveștilor, jocurilor, graficii, simulărilor etc. devine o joacă
de copil.
FlipaClip aplicația care îți ajută să creezi desenul tău animat. Este o aplicație interactivă care
ne propune mai multe scenarii-fonuri in biblioteca proprie precum și la alegere din galerie.
Grupul țintă: utilizatori-copii (10-14 ani)
Periodicitatea: în fiecare zi de joi, ora 14.00
Activități: Instruiri, jocuri
Elaborarea poveștilor (benzi desenate)
Jocuri educaționale și de logică pe tabletă

SERVICIUL „ROBOTICA LA BIBLIOTECĂ”
Scopul serviciului: Dezvoltarea abilităților copiilor în Robotică și IT, utilizând aplicația LEGO
MINDSTORMS Educațion EV3
Domeniul serviciului: Inluziune digitală
Solicitanții serviciului: utilizatorii Oficiului copii
Grupul țintă: copii (10-14 ani)
Periodicitatea: săptămânal Duminica, ora 12.00
Activități: Instruiri, programare
Descrierea succintă a serviciului: În cadrul acestui serviciu, copiii vor învăța ce este un Robot
și cum se efectuează programarea însoțită de PC cu software-ul LEGO MINDSTORMS
Education EV3, la fel și programarea manuală a EV3 Brickului, prin utilizarea Brick Program.
LEGO MINDSTORMS Education EV3 este un instrument educational universal, pregătit atât
pentru lecție, cât și pentru învățământul post-școlar pe subiecte cheie ale școlii principale. Cu
ajutorul acestei platforme, se află tehnologia modernă, se dezvoltă abilități de programare și se
desfășoară experimente incitante.
EV3 Brick este inima și creierul robotului. Ea dispune de o interfață iluminată și 6 butoane, cu
ajutorul cărora se poate de programat și de înregistrat datele direct de pe brick, cu ajutorul
Brick Program-ului. La fel, brick-ul susține comunicarea prin USB, Bluetooth și WI-FI cu un
calculator.
Responsabil: Marius Martinenco, bibliotecar

SERVICIUL „BIBLIOPICII”

Scopul serviciului: Oferirea de noi perspective privind familia și copilul mic: oportunități de
organizare eficientă a timpului la copiii de vârsta de la 1 până la 5 ani prin activități ludice, iar
părinților posibilitatea de instruire, studiu și documentare la bibliotecă.
Tipul / domeniul serviciului: educativ, social și cultural
Solicitanții serviciului: copiii, utilizatorii bibliotecii (15 copii)
Beneficiari: copiii, utilizatorii bibliotecii de 1-5 ani.
Impactul serviciului: Serviciul vine cu oferirea pentru părinții care însoțesc copiii posibilități de
studiu și documentare, formarea abilităților de comunicare și de socializare a copiilor. Ne-am
propus să altoim copiilor dragoste față de bibliotecă ca un loc interesant cu o atmosferă
prietenoasă. De a-i cointeresa pe copii de cărți, de a le ajuta să se regăsească printre eroii
cărților.
Forme: Oră de lectură, Oră de desen, Joc ludic, Aplicația
Metode de realizare: improvizarea, întrebarea, jocul, teatru, modelarea…
Periodicitate / perioada de implementare: Săptămânal: miercuri, ora 11.00
Responsabil: Mila Șeremet, șef serviciu

Serviciul „Portiţa spre poveste”

Scopul serviciului: Facilitarea dezvoltării limbajului, imaginației prin lectură, joc și recreere; educarea unei exprimări verbale, corecte din punct de vedere fonetic, lexical, sintactic; dezvoltarea creativităţii şi expresivităţii limbajului oral,  posibilitatea de instruire, studiu și documentare la bibliotecă. Tipul / domeniul serviciului: educativ, social și cultural Solicitanții serviciului: copiii, utilizatorii bibliotecii Beneficiari: copiii, utilizatorii bibliotecii de 5-12 ani. Descrierea serviciului: Serviciul acordă posibilități de studiu și documentare, formarea abilităților de comunicare și de socializare a copiilor. Ne-am propus să altoim copiilor dragostea față de bibliotecă, ca un loc captivant cu o atmosferă interesantă și prietenoasă. De a-i cointeresa pe copii de cărți, de a le ajuta să se regăsească printre eroii cărților. Serviciul se manifestă prin schimbări în competențe, cunoștințe, abilități, atitudini și comportament al copiilor. Și contribuie la creșterea bunăstării copiilor, la obținerea succeselor în studii, la realizări în școală. Forma / tematica activităților: lecturarea interactivă poveștilor. Periodicitate / perioada de implementareSăptămânal: Marți, ora 10.00

Responsabil: Valentina LEAHU, bibliotecar

SERVICIUL „FĂURAȘII

Scop: Dezvoltarea imaginației și a creativității într-o atmosferă agreabilă prin crearea lucrărilor
în diferite
Tehnici.
Tipul/domeniul serviciului: Recreere / educație
Grupul țintă: copiii de la 7-12 ani
Descrierea succintă: Serviciul „Făurașii” vine să dezvolte talentul picilor utilizatori în crearea
unor obiecte unice și pline de personalitate, lucrate manual: bijuterii, felicitări, obiecte ce
îmbogățesc ambianța unei locuințe, birou. Atelierele se desfășoara într-un mod relaxant și
captivant.
Forma de activitate: Ateliere de creație
Periodicitatea: Săptămânal, luni, ora 14.00
Metodele și tehnici decorative: quilling – tehnica spiralării hârtiei, origami, flori din hârtie
creptonată, decorațiuni din hârtie, brățări, accesorii, coronițe de Crăciun, cutii pentru cadouri,
etc.
Materialele: Hârtie colorată, hârtie creptonată, pensule, clei, sticluțe pentru decor, ață, șnur din
bumbac, mărgele, foarfecă, bandă adezivă, paiete, sclipici, sârmă, markere colorate, radieră,
dantelă, pistol de lipit…
Responsabil: Margareta Crasnojon, bibliotecar

Serviciul „Seniorii și IT” (2017-2019)

Scopul serviciului: Crearea oportunităților pentru persoanele de vârsta a treia de a-și prelungi viața activă în comunitate prin dezvoltarea competențelor în utilizarea calculatorului, comunicare pe rețelele de socializare și navigare în internet.                                  Solicitanții serviciului: pensionari din sec. Ciocana                                                                            Grup țintă: Persoane de 55-65  ani                         Periodicitatea: Săptămânal, joi, ora 12.                                                                                     Activități: Instruiri Descriere: Serviciul este livrat beneficiarilor săptămânal, în fiecare miercuri a săptămânii de la ora 10.00-12.00, cu durata de 5 luni. În cadrul fiecărei sesiuni seniorii însușesc un subiect concret din domeniul IT, componentele computerului, navigarea în Internet, utilizarea Word, Skype, crearea unui e-mail, crearea conturilor în rețele de socializare și comunicarea pe ele, instruire în aplicarea scanerului, xeroxului, imprimantei.  Responsabil: Ludmila Capița, șef serviciu                                                                                     

                                                                                                                                                                                                    

Serviciul „Povești digitale”

Învață! Descoperă! Împărtășește! Vino la bibliotecă să învățăm împreună Altfel de povești!

Scopul serviciului: Însușirea tehnicii de realizare a unei povești digitale

Tipul/domeniul serviciului: Incluziune digitală Forma de activitate: training Impactul serviciului: Serviciul oferă posibilitatea de a insuşi tehnica realizării poveştilor digitale, dobândirea abilităților în utilizarea tehnologiei digitale; dezvoltarea talentului și creativității; îmbunătățirea încrederea și respectul de sine. Descrierea succintă a serviciului: Serviciul este prestat în perioada estivală pe parcursul a 4 sesiuni cu durata de 60 min. Instruirile constau în asimilarea criteriilor de realizare a unei Povești digitale: scrierea textului; familiarizarea cu programul de creare și editare video – Windows Live Movie Maker; familiarizarea cu programul de înregistrare – Audacity; sudarea celor două programe și editarea poveștii digitale.

Când? perioade (octombrie-decembrie)

Unde? Laboratorul digital

Cine?  Copii 7-14 ani

Ce? Elaborarea poveștilor digitale.

Povești digitale create de cursanți: vezi Pagina de pe blog „Povești Digitale”     

   Responsabil: Tatiana DONȚU, șef sector

Serviciul „Turnirul amabilităților”

Scopul serviciului: Dezvoltarea personală și formarea conduitei civice la copii      

Tipul/domeniul serviciului: Educație / Instruire Solicitanții serviciului: Elevi de la Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru” Beneficiari: copii de vârsta 9-10 ani Impactul serviciului: La finele activităților participanții vor descoperi aspecte uimitoare despre sine și colegi „privind dincolo de oglindă”, obținând abilități în cunoașterea și înțelegerea comportamentului lor și celor maturi.

Descrierea succintă: Serviciul se petrece în formă de training cu ateliere interactive cu multe surprize… Manierele se învață, iar cei cărora le lipsesc cei șapte ani de acasă le pot recupera… Activități impresionante, de emotivitate vie, au avut loc la Biblioteca „Transilvania”, în cadrul Serviciului „Turnirul amabilităților”, deoarece aici și-au manifestat respectul și gratitudinea, etalat cunoștințele față de subiectele abordate, ele fiind unele foarte importante și binevenite, cele ale tuturor etichetelor. Abordăm tot ce înseamnă maniere, etichetă, cum aceste noțiuni s-au dezvoltat în timp, și cum se respectă ele în timpurile noastre. Începând din fragedă copilărie, noi obținem o anumită cultură a comportamentului. Fără excepție, acțiunile noastre pot fi frumoase sau urâte. Putem vorbi nepoliticos sau amabil, mișcările noastre pot fi grațioase sau stângace, manierele – rafinate sau vulgare, relațiile cu ceilalți – demne sau nepoliticoase. Cât de drăguț este să ai de-a face cu oameni care știu să se comporte frumos și cât de dureros este să comunici cu oameni nepoliticoși și grosolani.

Parteneri: Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru” Grupul țintă: copii 9-10 ani Periodicitatea: prima și a treia  zi de vineri a lunii Activități propuse: traininguri

  • Manierați și respectați
  • Reguli de bune maniere în Social media
  • Cum vorbim la telefon?
  • Mâncăm manierat
  • Cum ne comportăm cu prietenii
  • Aspectul fizic – cartea de vizită
  • De ce amabili?
  • Cum ne comportăm în transportul public?
  • Te invit la… Eticheta invitațiilor   

Responsabil: Tatiana DONȚU, șef sector

Serviciul „Povestește-mi ceva…” (2017-2019)

Scopul serviciului: Călătorie imaginară în descoperirea propriei povești
Tipul/domeniul serviciului: Educație / Instruire
Solicitanții serviciului: Elevi de la Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”
Beneficiari: copii de vârsta 9-10 ani Impactul serviciului: La finele celor cinci ateliere participanții descoperă aspecte uimitoare despre sine și colegi „privind dincolo de oglindă”, obținând abilități în cunoașterea și înțelegerea comportamentului celor maturi. Descrierea succintă: Activități în formă de training cu cinci ateliere interactive cu multe surprize… Participanții vor „întra” în pielea celor apropiați, ba chiar vor nimeri și în situații interesante din care evadarea bine organizată le va spori valoarea în ochii colegilor. Climatul amical este garantat. Parteneri: Școala primară nr. 83 „Gr. Vieru”
Grupul țintă: copii 9-10 ani
Periodicitatea: a doua zi de marți a lunii Activități propuse: traininguri                                             Puișorul începe să spună o poveste, Peștii zburători, Copacul cântător, Fotografia, Cutia Pandorei.                     

Responsabil: Donțu T.                                                         

Serviciul „Generația în papion” (2017-2019)

Scopul serviciului: Dezvoltarea personală și formarea conduitei civice la adolescenți                                                                                                                                Tipul/domeniul serviciului: Educație/Instruire                Solicitanții serviciului: Elevi de la Școala Profesională nr. 7                                                                                  Beneficiari: Adolescenți cu vârsta între 16-18 ani                                                                                             Impactul: In urma acestui serviciu participanții vor obține aptitudini bogate de valori pentru a releva în activitatea zilnică multitudinea obiectivelor, eficiența și utilitatea acestora spre o lume contemporană cu nivelul de cultură ce se cere admirat și exemplificat.                                                                                             Descrierea succintă a serviciului: Conține patru ateliere cu tematici diferite cu referiri la aspectele dezvoltării personale, la educația civică, încurajând participanții să ia atitudine, să contribuie activ la bunăstarea și dezvoltarea societății în care locuiesc. Se spune că omul devine înțelept la 60 de ani, dar tinerii de azi nu așteaptă anii, ci se avântă în plină furtună culegând roadele aici și acum. Sunt o nouă generație a unui nou mileniu, sunt generația în papion.                                                                                                  Periodicitate prima zi de marți alunii, ora 11.00              Resurse utilizate pentru desfășurarea serviciului:          Umane: doi bibliotecari, profesori                                  Informaționale: cărți pentru expoziții, prezentări tutoriale, resurse internet                                                Fizice: spațiul, mobilierul, calculatorul, tableta, proiectorul cu ecran, aparatul de fotografiat, imprimantă, colecții de cărți, hârtie, fișe color, creioane, carioci, markere, flipchart, diplome de participare.                                                                                                  Planul activităților „Generația în papion”                    

Nr.Lansare. O pastilă de bun simțDataResponsabil
1.Training: Alegători conștienți și informați15.03.2018Șeremet Mila
2.Training: Educația juridică pentru adolescenți19.04.2018Șeremet Mila
3.Training: De vorbă cu psihologul03.05.2018Șeremet Mila
4.Adolescența – perioada marilor decizii17.05.2018Șeremet Mila

Parteneri: Școala Profesională nr. 7, Comisia Electorală Centrală a Republicii Moldova, Centrul Psiho-Socio-Pedagogic.                                                       Echipa de implementare a noului serviciu: Coordonator: Onciu Parascovia, șef Filiala „Transilvania” Conducător: Șeremet Mila, șef serviciu                                                       

Serviciul „Legendele din farfurie” (2017-2019)

Scopul serviciului: Dezvăluirea și popularizarea rețetelor clasice din bucătăria europeană
Tipul /domeniul serviciului:Educație/Instruire
Solicitanții serviciului: Liceul Sportiv nr. 2
Beneficiari: copii de vârsta 9-10 ani

Impactul serviciului: Participanții au fost familiarizați cu cele mai celebre rețete culinare și istoricul apariției lor. Fiecare a obținut porția care-l interesează de povești spumoase însoțite de o conversație minunată la masă. Serviciul va oferi de toate. Azi o rețetă, mâine o legendă, poimâine un caz / fapt real. Sau invers.
Descrierea: Informația oferită la ateliere a dus la conștientizarea faptului, că bucătăria nu-i mijloc de a ne umple burta și nici exclusiv artă culinară. Ci, mai presus de toate, este un important element al civilizației umane.
Parteneri: Liceul sportiv nr. 2, învățătoarea Diana Rață-Botezatu
Grupul țintă: elevi cu vârsta 9-10 ani
Periodicitatea: lunar, a treia miercuri a lunii
Activități propuse: training-uri
Bârfe somnoroase la micul dejun
Două vorbe să vă spui despre pui
O porție de mituri bine înmuiate-n sos
Salate de legendă, garnisite cu de toate
Parole despre pizza, parole despre pasta
Taclale dulci, cu cremă, frișcă, gem și ciocolată

Responsabil: Gurițanu Zinaida

SERVICIUL „3 DOODLER”

Scop: Dezvoltarea creativității, imaginației, motoricii datorită creionului 3D
Tipul / domeniul serviciului: Cultură și recreere
Solicitanții serviciului: utilizatorii bibliotecii
Grup țintă: utilizatori- copii 10-14 ani
Forma / tematica activităților: Ateliere de creație
Periodicitate: în fiecare săptămână marți, ora 15.00
Descrierea succintă a serviciului: Prin acest serviciu biblioteca și-a propus să stimuleze și să
dezvolte creativitatea utilizatorilor; să dezvolte aptitudini de comunicare și modelare cu creionul
3D.
Impactul serviciului: Creionul-minune a ajutat la crearea de mâînile copiilor, cât și de maturi. Au
realizat ceea ce au crezut, că este imposibil, desenând în 3D personaje din desene animate
personalizate individual. Creionul ne-a permis să transformăm desenele bidimensionale în schițe
tridimensionale, să stimulăm și să dezvoltăm creativitatea utilizatorilor, cât și deprinderi în
comunicare și modelare cu creionul 3D, propunând pe timp de vară și nu numai, atragerea
utilizatorilor în bibliotecă prin activități de relaxare și socializare.
Responsabil: Alexandra Samatiuc, bibliotecar