„O DICTARE PENTRU FIECARE”

La 16 noiembrie, 2022, la Filiala „Transilvania” s-a desfășurat Concursul „O DICTARE PENTRU FIECARE”, ediția III-a, organizat de către Pretura sec. Ciocana, Adelaida Boico, șef Secție Cultură, Tineret și Sport, Tatiana Ciobanu, specialist principal Secție Cultură, Tineret și Sport, dl. Nicolae Grițco, director adjunct pentru instruire și educație, Școala Profesională nr. 7.

            Au participat la acest concurs 44 de elevi harnici și curajoși, da, nu greșesc să accentuiez curajoși, pentru că tot mai puțini elevi se arată interesați de astfel de activități, din diferite Instituții de invățământ din municipiul Chișinău. Concursul mai este prilejuit de Săptămâna Tineretului, care se derulează pe 7-13 noiembrie, fact menționat de Adelaida Boico șef Secție Cultură, Tineret și Sport, Ciocana.

            Și dacă un Concurs are scopul de a motiva publicul să-și verifice competenţele în diferite domenii, apoi acesta e de scriere în limba română, dar și de a-i determina pe participanți  să promoveze cunoașterea limbii române în conformitate cu normele actuale de gramatică, ortografie și punctuație. Iar competențele de scriere corectă au fost evaluate de un juriu alcătuit din profesori, dascăli cu experiență în cercetarea și predarea limbii române.

            A scrie o dictare în era gageturilor pare un pic eronat. Aparenţa aceasta se spulberă în momentul în care realizăm că scrisul de azi nu a mers chiar aşa de departe, de vreme ce scriem tot cu degetele de la ambele mâini, apăsînd în ritm alert tastele, ascultând, concomitent, un discurs, cu căştile în urechi, urmărind un video pe vre-un ecran şi poate chiar mestecând rapid o prăjitură.

            Aşadar, dictarea. A dicta, explicat de dicţionare, înseamnă „a pronunța rar şi desluşit cuvintele unui text pentru a putea fi scrise sau înregistrate întocmai”. A învăţa, prin intermediul unei metode didactice, limba. Dar ce metodă superbă! „ca Ocupație, ca Sudiu, ca Exercițiu, ca Evaluare, ca Urmă, ca Ecou…”

            Dictarea, de fapt, este o metodă foarte faină, pentru că reflectă totalitatea posibilităţilor de verificare a cunoştinţelor şi a competenţelor la disciplina Limba română (fonetică, lexic, gramatică (morfologie şi sintaxă), ortografie, punctuaţie, rezumare şi extindere de text, ţintind spre actul suprem al scrierii – textul elaborat individual (adică textul Tău, a celui care scrie).                                     Dar să conștientizăm că scrierea unei dictări ne face să credem că, pe lângă scrisul de mâină, dictarea obține o nouă respiraţie, anume pentru a recupera ceva ce s-a pierdut în goana tehnologică, iar anume profunzime, aşezare, respect. Abilitatea de a scrie litera și a o lega în cuvânt, de a lega cuvântul în enunţ şi enunţul în text trădează, de fapt, o „prelungire” în spaţiu a competenţelor noastre intelectuale. Textul are o aşezare în pagină, are o mărime, un corp de literă, are margini şi „căciulă”…, această metaforă plastică, vizuală a textului scris prin dictare o determină să recomande ca înainte de a-l sorbi cu creierul, elevul „să consume textul cu ochii” Avem mereu nevoie de dictare (nu de dictat!), ca să învăţăm o ordine în haosul tot mai pronunţat al vieţii şi al textelor, chiar şi cînd suntem maturi, adică să ne ajute cei mai competenţi decât noi CE să scriem, pentru a învăţa CUM să scriem, pentru a ne ascuţi auzul şi a-l trece în tăcerea scrisă a literei. Înainte de a scrie în spaţiul online, e bine totuşi să nu păşim peste scrisul de mâină, peste dictarea clasică, mai puţin grăbită, care oferă şi răgazul de gândire, dacă nu şi meditaţia, oferă chiar contextul foşnind al celorlalte pixuri, ale colegilor scriind acelaşi text. În graba cu care culegem azi literele pe tastaturile gageturilor, nu mai auzim decât ciocănitul nervos şi speriat al utilizatorului. Astfel participanții au învăţat, prin intermediul unei metode didactice, limba, „ca Ocupație, ca Sudiu, ca Exercițiu, ca Evaluare, ca Urmă, ca Ecou…”

Publicitate

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile cerute sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s