Ecoul actvităților „Provocarea verii”

Se zice: dacă ai făcut un lucru bun, strigă să te audă lumea întreagă. Activitățile din cadrul Programului „Provocarea verii”, Citește! Descoperă! Creează! vorbesc de la sine. Mesagerii a tot ce s-a întâmplat la Biblioteca „Transilvania” au fost copiii, părinții și chiar bunicii care i-au însoțit zi de zi la activități.                                                      După cum a și fost prevăzut, în intervalul 1-14 iulie, copiii au participat la activitățile organizate deja pentru cel de-al III- lea tur consecutiv. În acest tur au participat 24 copiii cu vârsă cuprinsă între 7 și 13 ani.                                                                                        Mintea ageră și spiritul liber al copiilor au fost valorificate  prin metode de învățare prin lectură, experimente, sarcini de creație, jocuri și aplicații inovatoare ale Tehnologiilor Informaționale. Pentru turul III au fost selectate temele: Mitologie, Pe urmele istoriei, Terra, Tehnologii informaționale, Poveștile copilăriei, Flora, Fauna și Bunele maniere. Zilnic, activitățile au fost împărțite în trei compartimente, potrivite cerințelor Programului: citește – adună cunoștințe, descoperă – aplică cunoștințele, creează – dezvoltă gândirea. Printre activitățile didactice au fost organizate și activități de recreere prin jocuri de energizare, de logică și cognitive.

La compartimentul „Citește” copii și-au dezvoltat abilitățile de citire în voce tare și de receptare atentă a textului auzit. Tehnica principală utilizată a fost lectura în lanț. Textele selectate au comunicat informații despre mitologia grecilor antici (Povestiri mitologice, București, 2011), despre viața lui Ștefan cel Mare (Mica enciclopedie pentru adolescenți – Ștefan cel Mare, Chișinău, 2004). Copiii au mai citit despre Sistemul solar, despre Continentele și oceanele Pământului și au aflat ce sunt fusurile orare prin intermediul Enciclopediei din setul interactiv Construiește Globul Pământesc (București, 2018). Copiii au redescoperit povestea Sarea în bucate de Petre Ispirescu. Următoarele lecturi au fost Legena trandafirului și a Narcisei, iar despre faună s-a cititi din Zoologia distractivă (Iași, 2005). Pentru a reactualiza cunoștințele despre eticheta comportamentului social, s-a lecturat din Bunele maniere (București, 2011).                          De asemenea, pentru a dezvolta curiozitatea și spiritul practic, copiilor li s-au prezentat experimente, în cadrul compartimentului Descoperă. Printre cele mai apreciate de participanți, au fost experimentul O metodă inedită pentru a învăța despre PH, baze și acizi cu ajutorul fructelor și Vulcanul (fenomene extreme). Prin cel dintâi experiment menționat copiii au observat felul în care mediile acide, bazice și neutre schimbă proprietățile fructelor, în cazul de față a coacăzei negre. Cel de-al doilea experiment a reprezentat o erupție vulcanică și a dezvăluit natura reacției dintre bicarbonat de sodiu și acid acetic. La finalul programului, participanții au creat Lavele  multicolore, integrând, în mod personalizat, cunoștințe despre acest tip de reacție.                                    În sensul valorificării și dezvoltării creativității și a muncii în echipă, atât de necesare în zilele noastre, compartimentul Creează a oferit sarcini printre care Realizarea hărții Republica Moldova cu ajutorul șervețelelor de bucătărie, asamblarea Globului Pământesc prin puzzle 3D, realizarea tablourilor din plante uscate, confecționarea animăluțelor prin tehnica origami. Copiii s-au arătat interesați și s-au implicat în realizarea creațiilor dând dovadă de ingeniozitate,acuratețe și respect față de colegi.  Fiecare activitate care le-a solicitat creativitatea și spiritul estetic i-a lăsat pe copii mulțumiți de rezultatele procesului de creație.                                                                  Jocurile utilizate pentru a revigora forțele și pentru distinge atmosfera au fost pe cât se poate de pline de veselie și curiozitate. Unul dintre jocurile de energizare care i-a umplut de energie pe copii a fost Transmite mingea, , care implica și competitivitatea celor două echipe implicate. Printre jocurile cognitive se numără Ce știm despre natură? în cadrul căruia paticipanții au dezvăluit,  integrat și îmbogățit cunoștințele despre mediul în care trăim. Jocul de logică în care participanții s-au implicat activ și a cărui preferință și eficacitate a fost demonstrată de experiența tururilor anterioare este Testează-ți mintea – joc ce presupune un set de sarcini la tabletă. În ultima zi de activități, copiii au ilustrat simbolic starea lor lăuntrică pe care au simțit-o pe tot parcursul programului.                      Organizarea și desfășurarea activităților a implicat atât bibliotecarii cât și voluntarii: Cătălina Burlacu, Elena Novac, Valeria Vatamanu, Nicoleta Buzgan și Mihaela Bunescu. Este necesar să menționăm importanța implicării a tuturor categoriilor de personal ce a contribuit la derularea activităților programului „Provocarea verii”. Surprizele și lucrurile frumoase sunt în așteptarea turului IV de copii pentru a prinde viață.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                      Daniela COJOCARU

 

 

Reclame

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s